Nytårskoncert 2012 i Lions Club Skælskør
Klik her for at læse artiklen fra Korsørposten/Skælskør avis d. 17. jan. 2012 (pdf)
Klik her for at se de flotte billeder fra arrangementet.
“Stemningsfuld Eftermiddag”
Klik her for at læse artiklen fra Skælskør Avis d. 12. jan. 2011
“Wienermusik, opera og kage”
Klik her for at læse artiklen fra Sjællandske Nyheder d. 10. jan. 2011
Dorthe Elsebet i Südthüringer Zeitung
Klik her for at læse artiklen fra 7. okt. 2010 (pdf)
Dorthe Elsebet i Sjællandske
Klik her for at læse artiklen fra 7. jan 2010 (pdf)
Dorthe Elsebet i Kalundborg Folkeblad
Klik her for at læse artiklen fra 6. jan 2010 (pdf)
Dorthe Elsebet i Midt Vest Avisen
Klik her for at læse artiklen fra juli 2009 (pdf)
Dorthe Elsebet i magasinet “Sceneliv”
Klik her for at læse “Sceneliv” januar 2009 (pdf)
Fra Haderslev Kaserne, d. 3. november, 2007
Hej Dorthe Elsebeth.
Jeg vil bare lige sige TAK. Du var fantastisk. Vidunderlig sang og optræden. Det kunne ikke være bedre. Alle var meget begejstrede. Især brudeparret. Har du indspillet en cd? Især er jeg interesseret i den sidste sang: “Til dig”. En helt vidunderlig afslutning. Du var absolut med til at gøre dagen uforglemmelig.
Venlig hilsen Sonja Petersen
Kære Dorthe Elsebet
Jeg var en af de nyudsprungne MBA’ere, som havde den fornøjelse at høre dig synge den 23. september i Odd Fellow Palæet. Du var uden sidestykke arrangementets højdepunkt. Din stemme gik lige ind under huden på os alle, og vi blev løftet fra jorden et øjeblik. Din sang var fantastisk, og samtidig havde du god føling med dit publikum, og hvordan du skulle henvende dig til dem. Det lignede en ægte glæde på vores vegne.
Mange tak for den oplevelse.
Med venlig hilsen
Pierre Collignon
Morgenavisen Jyllands-Posten
Kære Dorthe Elsebet
Jeg vil gerne sige dig 1000 tak – for det flotte bryllupsindslag du lavede for os på Hindsgavl.
Vi var alle meget begejstret over det, vi har ikke fået armene ned endnu. Tak.
Det var dejligt, den måde du havde at imødekomme børnene på, det var en stor overraskelse for Bettina og Lars.
Hele vores svigerfamilie er til sang og musik, det har vi ikke så stort talent for, men vi har stor glæde af at høre det.
Endnu en gang tak
Mange hilsner fra Lizzie Roll
Copenhagen Business School
Kære Dorthe.
Tak for en fantastisk oplevelse ved CBS 75 års jubilæum.
Æstetisk og excellent.
Ricky Wilke Ph.d.
Institutleder
Institut for Afsætningsøkonomi
Copenhagen Business School
Ved Wienerkoncerten i Elværket, Holbæk d 7. oktober 2006:
“Kære Dorthe Elsebet!
Jeg fik ikke sagt farvel til dig i går og fik derfor ikke lejlighed til at sige dig tak for en FREMRAGENDE indsats som du gjorde ved koncerten. Det er en sand fornøjelse at overvære en koncert hvor du er med, du er bare SÅ god. Ingen kunne mærke, at du var forkølet, forhåbentlig er du ikke det den 22. november i Slagelse Musikhus, og så kan vi vel vente en endnu større oplevelse med dig – selvom dette knap kan være muligt. Tak skal du ha´.”
Venlig hilsen – også fra min kone
Gunner Madsen.
Store stemmer og højt humør på Greve Bibliotek
Taget var ved at lette, da mere end 100 mennesker deltog i bibliotekets fejring af Sangens År på ”Spil dansk dagen” torsdag den 30. oktober.
Åbent hus – med M-factor
Majorgårdens patientforening Thorshammer 15 års fødselsdag den 6. juni
Sangens år i Ishøj
Anmeldelse af koncerten den 3. maj 2008 i Ishøj Idrætscenter
Det er i dag et vejr! Og solen skinner! sang publikum sammen med operasangerne Dorthe Elsebet Larsen og Lars Bo Ravnbak under ledsagelse af Vestegnens Strygere. Og solen skinnede i sandhed den 3. maj ved den årlige syng med-koncert i Ishøj. 80 veloplagte tilhørere havde fundet vej til Ishøj Fritidscenter.
Traditionen tro bestod programmet af populære danske forårssange og andre populære værker, herunder de elskede og udødelige sange fra Den glade enke, Don Giovanni og Gianni Schicchi. De unge solister sang sig ind i alles hjerter, og mon ikke, der også var andre end anmelderen, som kneb en lille tåre, da Dorthe Elsebet gribende fremførte O mio babbino caro fra Gianni Schicchi. Da sangerne dansede under valsen fra Den glade enke, kom derimod smilene frem.Også tilhørerne deltog aktivt i koncerten, ikke mindst da de på opfordring rejste sig op, fordi ”det er bedst at stå op og synge”.
Orkesteret spillede veloplagt under ledelse af kapelmester Peter Piotr Gasior, og forårsstemningen blev understreget af, at musikerne var påklædt i festlige forårsfarver.
Iris Herold.
Vokalt og socialt i Listedhuset
“Opera og operette er i stigende grad kommet ud til interesseret publikum. Det var ”Operahuset i Listed” denne tirsdag aften et udmærket eksempel på. ”Kulturen rykker tættere på” sagde en af initiativtagerne, Georg Juhlin, i sin introduktion.
Opera- og operettelitteraturen er rig på ørehængere, og lige meget hvad Børge Wagner lagde ud med af toner, tog vokalisten glimrende udfordringen op. (Nå nej, de havde selvfølgelig bestemt repertoiret i forvejen). Der kom fine melodiske udsmykninger i den populære O mio babbino caro fra Puccinis ikke så ofte hørte Gianni Schicchi. Flere andre indslag blev tilsat et fint dramatisk talent, tilpasset forholdene.
Et godt initiativ hvor operaglade kommer lidt tættere på musik og handling og, oplevet for første gang, en tæt, næsten fysisk kontakt mellem udøver og publikum.”
Listedhuset tirsdag den 26. juli: Dorthe Elsebeth Larsen (sopran), Børge Wagner (elklaver)
Fra Bornholms Tidende, Poul Ortved Lund
Fra hjemmesiden http://tucsonpops.org:
“Dorthe Elsebet Larsen was trained at the Danish Royal Music Conservatoire, and the Danish Royal Opera Academy, which is connected directly with the Danish Royal Opera, after which she received further training at the Mozartium in Salzburg, Austria.
Mats Calvén has sung with both the Danish Royal Opera and the Malmö State Opera of Sweden. He has established a very high reputation as a tenor soloist with the Skaansk Opera, the Ystad Opera, and Music in Blekinge Summer Festival, as well as oratorio concerts throughout Sweden. In the modern repertoire he has done Jesus Christ Superstar and Moses at Present by Thorlander and Gustafsson, and in August 2004 he sang the difficult role of Pollione in Bellini’s Norma in Malmö.
Magnus Gislason was trained at the music conservatory in Reykjavik, Iceland, with further training in Milan, Italy, with Professor G. Ostini plus master classes with Julia Hamari and Placido Domingo. He has been permanently engaged with The Royal Opera since 1991 and since then has sung many concerts throughout the country. In the summer of 2000 he sang Don José in Bizet’s “Carmen” in Hamburg, and in 2003 in Japan, with the project “Carmen 2000” under the direction of conductor Cord Garben.
John Venning was trained at the Music Conservatoire in Torino, Italy, as well as The Royal College of Music in London, after which he was engaged by the English National Opera. He has also sung as soloist in Italy and Germany, before moving to Denmark and was permanently engaged by the Danish Royal Opera. He is the leader of several vocal groups, which have now sung all over Denmark, as well as in Sweden, Germany, Switzerland, Holland, France, Poland, Dubai, China, and the USA.”
Nytårskoncert med Odense Symfoni Orkester og dirigenten Børge Wagner Flot program i en dejlig koncert med fremragende solister:
Århus Sommer Opera; Tugt og Utugt i mellemtiden:
“Frem træder til gengæld Dorthe Elsebet Larsens dybt overbevisende Irmelin Aftenbakke, vidunderlig, indestængt, magtesløs. Med hende i forestillingens begyndelse…når gyset næsten hitchcocksk suspension.”
(Søren H Schauser, Berlingske Tidende, 2. September, 2002)
“Underholdende, skævt, fascinerede, – Dorthe Elsebet Larsen, prægtig at skue og flot syngende”
(Gregers Dirkinck-Holmfeld, Ekstra Bladet 29 August 2002)
Nytårskoncert, Aalborg Symfoniorkester
“Men ind i publikums hjerter sang sig først og fremmest sopranen Dorthe Elsebet Larsen. Hendes fortolkninger af de to melodier fra Bodil Kjers version fra filmen, Musens Sang og Den Allersidste Dans, var aftenens yndefuldeste højdepunkter.”
(Jens Henneberg, Nordjyske Tidende, 7 januar 2002)
Juleoratoriet med Kammerkoret Carmina:
“Og blandt de unge solister stod Dorthe Elsebet Larsen – fra lok til sok i et fantastisk beigefarvet skrud, som kollega Bo (Michael Bo) ville have dånet over – for et uundgåeligt højdepunkt ….med sin dybt kvalificerede stemme. Den bragte barndommens ellers glemte indspilning med Elly Ameling i erindring.”
(Politiken, 12 december 2001, Søren H. Schauser)
Overskud – i stemme
“Dorthe Elsebet Larsen…. en fin, fin indledning…åbne vokaler, stor bredde i udtrykket i Rejoice. I det næste værk, en arie og recitativ fra Händels Xerxes (første akt) med titlen Ombra mai fu, kom der i largotempo en helt anden sopran frem bag det smukke ydre. Stemmen var blevet dybere, som kom den langvejs fra, og med en styrke som overraskede.
Man kan hæfte mange gode og velmente gloser på denne fremstormende sopran: dynamik, overblik, blændende teknik og fraseringsevner. I henseende til fylde og klanglig ekspansion, ja; det poetisk-dynamiske, ja; og en storslået evne til at forme fraseringerne efter eget ønske og så – oven i det hele – smukt at farvelægge klangene.”
(Poul O. Lund, Bornholms Tidende 20. august 2001)
“Bevidst har jeg gemt operaens anden “hovedperson” til sidst. Eurydike, sunget af en lige så karismatisk og smuk Dorthe Elsebet Larsen (jeg skal sent glemme hendes utroligt udtryksfulde øjne), fik formet rollen ganske overbevisende, trods det at hun, tidsmæssigt, mere anes end fysisk er (ret meget) til stede i handlingen.”
(Poul O. Lund, Bornholms Tidende 21. august 2001)
“Man kunne nyde den drøn-romantiske duet mellem Guido Paevatalu og Dorthe Elsebet Larsens lette blide sopran i “Den allersidste Dans”. Hendes fortolkning af den hundesvære “Musens sang”, var fuld af sødt temperament, og med sin lyse sopran og sødt skuespil var unge Dorthe Elsebet Larsen med til at forgylde Tivolis fødselsdagskoncert.”
(Randi K Petersen, B.T. 16 aug 1999)
“Den blonde drømmesopran Dorthe Elsebet Larsen gjorde flot fyldest som ” en pligtopfyld’ne lille meteor” i “Musens sang”, tæt og følsom sunget.”
(Michael Bo, Politiken 17 august 1999)
“Som den Utro diplomat-hustru Valencienne og hendes tilbeder Rossillon er Dorthe Elsebet Larsen og Thomas Koppel i eminent grad på bølgelængde med det lyriske og vittige i operetten. De har stilen og erotikken i stemmen og i kroppen – for ikke at sige i sjælen. Gad vidst om de to partier nogensinde er blevet forløst bedre.”
(Jens Kistrup, Berlingske Tidende, 20 april, 1998)
“Til gengæld stråler Dorthe Elsebet Larsen og Thomas Koppel som den unge, gifte frue og hendes elsker så stærkt, at de helt overtager pladsen som førsteparret. Hun har siden premieren udviklet rollen som forførende og vægelsindet charmetrold til det sublime og synger partiet pokkers godt…”
(Randi K. Pedersen, B.T., 16 april, 1998)
“Ja, ligefrem gribende bliver det ind imellem – ikke mindst takket være Dorthe Elsebet Larsens kloge administrering af Marias udviklingshistorie fra den naive lillepiges forvirring til voksen, brutal erkendelse…”
(Jakob Steen Olsen, Aktuelt, september, 1998)
“I stedet blev denne opførelse af “West Side Story” pigernes med Dorthe Elsebet Larsen som en uskyldsnaiv, lifligt syngende Maria, der kunne spille komedie med både replikker og sin dansende skikkelse..”
(Hans Andersen, Jyllands-Posten, 12 september, 1998)
Interview, Operaens Venners Blad Ascolta, d. 14. september, 2006:
“Sopranen Dorte Elsebet Larsen, f. 1967, er udover sin sangerkarriere beskæftiget med spændende undervisningsprojekter for såvel erhvervsledere som sangere. Hun er uddannet på Det Kongelige Danske Musikkonservatorium, Opera Akademiet og Mozarteum i Salzburg og debuterede allerede inden, hun kom på Opera Akademiet i 1992, som Pamina i Tryllefløjten på operaen i Baden i Schweiz…
– Ja, jeg var på i et mesterkursus med Elisabeth Schwarzkopf, hvor jeg sang Pamina, og det førte senere til at jeg fik partiet ved nogle koncertopførelser i Zürich og Basel og derefter på operaen i Baden. Samme år kom jeg så på Opera Akademiet, hvor jeg gik sammen med Johan Reuter og svenskerne Helene Ranada, der nu er engageret ved wieneroperaen, og tenoren Daniel Viklund, der er vendt tilbage til Dalarne, hvor han er frelser-præst! I 1996 sang jeg på Det Kongelige Teater Blomsterpige i Parsifal og Frasquita i Carmen, ligesom jeg sang Lauretta i Opera Akademiets opførelse af…